Fotografies premiades 2018

Podeu demanar l'exposició Imatges del Sud per mostrar-la al vostre centre

Només heu d'escriure'ns a info.ccd@upc.edu

En el marc de la setzena edició del concurs fotogràfic "Imatges del Sud", convocat pel Centre de Cooperació per al Desenvolupament de la Universitat Politècnica de Catalunya, el jurat, integrat per Beatriz Martínez Navarro (professora del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia-CITM), Miquel Sureda Anfres (professor del Departament de Física), Annabel Folch (fotògrafa del Servei de Comunicació de la UPC) i Santiago Silvestre (Vicerector d'Avaluació i Qualitat), Xavier Ortega Roig (coordinador del CCD) reunit a Barcelona el dia 11 de febrer de 2019, ha acordat:
En primer lloc, valorar positivament la resposta i la qualitat dels treballs presentats en el marc d'aquesta nova edició del concurs, que ha recollit un total de 128 imatges i 2 vídeos d'1-3 minuts. El jurat vol agrair en nom del CCD la participació de la comunitat universitària en aquesta iniciativa, que s'orienta a mostrar i a compartir algunes de les visions i de les experiències viscudes a través de la participació directa en projectes de cooperació impulsats des de la UPC. El material recollit a través d'aquest concurs configurarà un recurs molt valuós per acostar a la UPC aquestes altres realitats del món, de cara a sensibilitzar la comunitat universitària i a potenciar el compromís solidari i la participació en l'àmbit de la cooperació al desenvolupament, que tan urgent segueix esdevenint en aquest període.

MODALITAT PROJECTES

I PREMI:

La esperanza de los campesinos”, de Larissa Terumi Arashiro

PERÚ. Las actividades mineras han traído impactos que afectan directamente a la población de la región de Cajamarca, especialmente la expropiación coactiva de tierras a campesinos y contaminación de ríos con metales pesados. El Río Chimín es uno de los ejemplos de recursos impactados por esas acciones antrópicas y Sra. Doraliza es una de los miles de campesinos que luchan por proteger los recursos naturales y ecosistemas de la región. En esta foto, ella está leyendo un manual de vigilancia ambiental durante una expedición del Comité de Vigilancia Ambiental (CVA) de Cajabamba, organizado por la ONG Grufides.

II PREMI

Feines en cobertes”, de Sebastià Febrer Socias

NEPAL. Hirakumari em tapava un dia de febre, Nirmala, desperta cada dia a les quatre de la matinada, munyia les vaques i al matí em donava un tassó de llet, una llet que no digeria l'estómac, sinó el cor. La seva feina diària és desplaçada a una vida quotidiana, lluny de l'entès com a laborable, lluny de ser mistris,... en la preparació del sostre i fase final de construcció es deixa entreveure aquesta activitat pausada, constant, silenciosa... encoberta.

MENCIONS

Res és el que sembla”, de Nura Mohammad Rabiu Ahmad

NIGÈRIA. No és un taller, ni una biblioteca; és el pavelló infantil d'un hospital de l'estat de Gombe. En lloc de llits, taules per atendre als infants malalts. El que semblen hamaques, al fons, són mosquiteres. Les medicines que veiem les han hagut de portar les mares. Es constata la manca d'infraestructures bàsiques dels hospitals del nord de Nigèria, amb una ràtio d'1 metge per cada 13.000 habitants, i on la medicació ha de ser proporcionada per les famílies, fins i tot l'administrada de forma endovenosa.

“Preparant el tabac”, d'Arnau Montoya Salvadó

NEPAL. Un treballador, mentres s'espera, damunt l'encofrat, més formigó per acabar la franja de "concrete" del mur de la casa, troba un moment per preparar-se el tabac entre les mans. Fer una boleta de tabac tot amassant-ho amb els dits i el palmell de la mà, després uns copets, cap a la boca i a seguir treballant.

MODALITAT REALITAT

I PREMI

La felicitat amagada, de Arnau Montoya Salvadó

NEPAL. En els casaments nepalesos la dona marxa de la casa familiar per compartir la seva vida amb la família del seu espòs. No tornarà mai més a casa seva com una dona sola, sino com a parella. Ella està obligada a no expressar felicitats com a signe de respecte cap a la seva família que ara "deixa enrere". L'esposa pensa mentre manté la posició:"Mira de no somriure... fes un esforç ... tot i que sigui el dia més feliç de la teva vida. Fes-ho per la mare i el pare...".

II PREMI

Namasté”, de Cristina Vega López

NEPAL. Ens trobem el país dels somriures ple de cables per tot arreu. Malgrat que diferents ONG han presentat propostes per a fer una neteja de cables i endreçar els que siguin funcionals, el poble defensa que aquest cablejat desendreçat dóna identitat a Nepal, on la principal font d'ingressos és el turisme.

MENCIONS

"Caos", de Mariona Carós Roca

GHANA. El lloc més caòtic d'Accra és sens dubte l'estació d'autobusos. Motors i clàxons acompanyen els crits dels conductors que informen sobre el destí del trajecte. Les dones es passegen entre els vehicles carregant els productes al cap per tal de vendre-ho a les persones que esperen dins l'autobús.

"A dins i a fora a l'hora", de Irene Jorge

EGIPTE. Más allá del acto de descalzarse parece no existir frontera entre la bulliciosa vida en la calle y la intensa vida puertas adentro de construcciones inacabadas. Esta aparente realidad parece convivir con su antagónica y mientras las mujeres permanecen adins los hombres y los niños se mueven libremente adins i afora. Sin duda, Egipto es un destino apasionante, intenso, llenos de contradicciones, que fascina y perturba a la vez.

I Premi (compartit)

"Com és la vida a Ghana", de Mariona Carós Roca

"El safareig", d'Ibon Bilbao España

Les imatges estan protegides per drets d’explotació i poden estar protegides per drets d’autor/a.
Podeu veure tota la col·lecció de fotografies presentades al concurs.

Podeu sol·licitar les imatges muntades sobre cartolina per a muntar l'exposició al vostre centre o campus.

Contacteu amb el CCD a info.ccd@upc.edu