2014/12/03 - Crònica: Taula rodona sobre malbaratament i manca d'aliments a Catalunya

03/12/2014

El passat dilluns 1 de desembre es va fer la Taula Rodona: Malbaratament i manca d'aliments a Catalunya, com és possible?. La taula rodona comptava amb la participació d'Eduard Arruga, President de la Fundació del Banc dels Aliments, Mercè Darnell Viaña, Cap de l’Àrea de Programes i Serveis de Càritas i experta en Treball Social i Xavier Àlvarez del Castillo, del Grup d'Investigació en Drets Humans i Sostenibilitat de la UPC (GIDHS). La presentació de l’acte fou a càrrec de Carme Pretel Sanchez Sotsdirectora de Relacions Institucionals i Promoció de l’ETSEIB, i la taula rodona era moderada per Josep Casanovas Garcia, Director del CCD.

Aquesta taula rodona es programà en el marc del Gran Recapte d'Aliments a la UPC, que a banda d’aconseguir aliments, serveix per donar a conèixer la situació en la que es troben les persones empobrides, que arran de la crisi econòmica que estem vivint, és un col·lectiu que ha anat creixent. Quins són els nous rostres de la pobresa? Com està evolucionant als barris de Catalunya?

A banda del Gran Recapte, existeixen diversos mecanismes i iniciatives per donar ajuda alimentària a les persones que la necessiten. Quines són aquestes iniciatives i com es complementen? Què prioritzen? Com hi podem contribuir des de la universitat?

Xavier Alvarez, de la UPC, va presentar algunes de les conclusions de l'Informe sobre el Dret a l'Alimentació a Catalunya, que es presentarà el proper dia 10 de desembre a les 18.30h al Pati Llimona. Aquest informe mostra els efectes de la pobresa alimentària als barris de Ciutat Vella i Nou Barris, i l'ha elaborat un equip multidisciplinar del que formen part investigadors del grup de Recerca en Drets Humans i Sostenibilitat de la UPC, conjuntament amb Entrepobles, l'Observatori DESC i Educació per l'Acció Crítica.

Mercè Darnell, de Càritas, va defensar que els problemes amb l'alimentació s'han de posar en el context actual i en el dels propers 10 o 15 anys, ja que no és previsible que la situació de precarietat en la que es troba una part important de la població (en atur o amb sous precaris) canviï en el mitjà termini. Va defensar la necessitat de mesures estructurals, enfront de solucions parcials o benèfiques, pensades massa vegades a cop de titular. Segons Darnell, la situació de les persones pobres és molt complexa i no és suficient abordar-la de manera sectoritzada (pobresa energètica, pobresa alimentària, pobresa habitacional...). Darnell es mostrà crítica amb la solució del repartiment d'aliments en espècie, i defensà que "el dret a l'alimentació s'ha de fer compatible amb el dret a la participació, a l'autonomia i la dignitat."

Eduard Arruga, del Banc dels Aliments, va fer una valoració del Gran Recapte que s'ha donat el cap de setmana passat a tot Catalunya, i va explicar el funcionament del Banc, la procedència de les seves donacions i també el destí dels aliments que recullen. Sota els principis de gratuïtat i voluntariat, el Banc dels Aliments distribueix directament a persones derivades dels serveis socials, però sobretot reparteix els aliments a les entitats que tenen implantació al territori i que sota aquests principis també distribueixen els productes. Arruga va explicar que el Banc dels Aliments no treballa al voltant de les causes de la pobresa, sinó que n'afronta les conseqüències, i va emplaçar la universitat a treballar per lluitar contra les causes de la pobresa i per millorar la lluita contra les conseqüències.

El debat en twitts: