2015/09/17 - Una experiència de cooperació a la Índia

17/09/2015

La Sara Llobera i la Blanca Marin, estudiants de l'ESAB i de l'ETSECCPB, estan a la Índia duent a terme el projecte "Ecotechnologies for wastewater treatment and reuse in rural India". A meitat del projecte, doncs encara els queda feina fins al novembre, que tornaran cap a Barcelona, ens escriuen aquestes ratlles per compartir la seva experiència.

Avui ens acomiadem de Kalyani. Marxem en un tren direcció Kolkata que no hi cap ni una agulla. Ja hi estem acostumades però no para de sorprendre'ns com es barallen per pujar al tren, aquí no existeix el "deixeu sortir abans d'entrar". Hem estat 1 mes i tres setmanes col·laborant amb el projecte SWINGS al Department of Ecological Engineering and Environmental Management a la Universitat de Kalyani. Allà hem estat monitorejant diferents paràmetres per avaluar dos sistemes de depuració d'aigües. Aquests dos sistemes estan dissenyats per a tractar aigües residuals però en aquest moment no estaven disponibles les basses i el que es depurava eren aigües subterrànies contaminades per ferro, manganès i patògens.

Malgrat que el ritme de treball aquí és diferent al nostre i de vegades una successió de fets no et permeten treballar (no funciona el sistema, no hi ha pressupost per comprar més reactius...), les ganes invertides entre tots han donat el seu fruit. Marxem satisfetes per haver aconseguit dades suficients del sistema. A partir d'ara la gent que s'hi queda continuarà amb el monitoratge.

La nostra tasca no acaba aquí. Ara marxem a Amarkantak (Madhya Pradesh), situat a gairebé 1000km de Kolkata. Ho farem en un tren de llarg recorregut que viatja de nit i disposes de lliteres per a dormir. Ja ens els coneixem perquè un cap de setmana vam poder visitar Darjeeling i les plantacions de te. A Amarkantak seguirem amb el projecte SWINGS monitorejant els mateixos paràmetres.

Ha estat una experiència increïble. Hem patit la calor insoportable, suant com mai ho haviem fet, i les pluges torrencials dels monsons que ens ha portat a anar com ells, amb paraigües tan pel sol com per la pluja. Hem après a conviure i a integrar al carrer tota mena d'insectes, vaques, ocells, cabres, gossos i monos. Hem estat desplaçant-nos en bicicleta assumint la seva (temerària) manera de conduir sense cap por. Hem tastat els dolços bengalís i ens hi hem tornat addictes. Hem entès que només hi ha aigua calenta quan el sol l'escalfa i poca broma, que l'escalfa molt!
També ho ha estat compartir la feina amb la gent de Kalyani. La hospitalitat que hem rebut ha estat immensa i hem sentit Kalyani com casa nostra. Dir que ens hi hem sentit còmodes es queda curt. El treball al laboratori ha estat molt enriquidor, no només hem pogut aprendre tècniques que desconeixíem sinó que a més, hem absorvit la seves tradicions, creences, maneres de viure i de relacionar-se.

Marxem contentes per haver pogut créixer enmig d'aquest lloc i d'aquesta gent. Som molt felices d'haver-ho pogut viure i gaudir. Gràcies!!