2015/10/15 - Les 8 Universitats públiques catalanes s’impliquen amb els refugiats

15/10/2015

Barcelona, 14 d’octubre 2015. - Les 8 universitats públiques catalanes, membres de l’ACUP, han organitzat aquest  dimarts 13 d’octubre un acte públic de presentació del comunicatLes Universitats catalanes, amb els refugiats” a través del qual les universitats expressen el seu compromís de treballar conjuntament a favor del suport de les persones refugiades.

La presentació ha comptat amb la participació del president de l’ACUP, Enric Fossas i de la vicerectora de la UB, Carme Panchón, els quals han fet públic el comunicat, disponible al web www.acup.cat. A través d’aquest, les universitats es comprometen a promoure i facilitar la implicació activa de les seves comunitats i iniciatives i accions relacionades amb l’acollida de les persones refugiades que arribin o hagin arribat a Catalunya. En el comunicat les universitats públiques citen l'informe ACNUR 'World at War. Global Trends. Forced displacement in 2014' per recordar que a finals de 2014, més de 60 milions de persones arreu del món s'havien hagut de desplaçar de les seves llars a causa de conflictes bèl·lics o persecucions per la seva condició de gènere, raça o religió.

A continuació, diversos experts en matèria de conflictes, migració i refugiats han debatut sobre la situació actual de les persones refugiades i del paper de les universitats catalanes davant d’aquesta realitat. Els ponents també han compartit idees per dur a terme en els propers mesos. Un exemple és l’aportació del representant de la UB, Pere Vilanova Trias, que ha parlat d’establir “un punt de trobada entre totes les universitats catalanes en què estudiants i professors refugiats puguin connectar”. El representant de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Ricard Zapata Barnero, ha comparat la universitat amb un “lobby” que ha de pressionar els governs i allunyar la crisi dels refugiats del discurs electoralista.

Xerrades de sensibilització sobre el conflicte sirià, facilitar als nouvinguts l’accés a les activitats acadèmiques o articular espais i serveis específics per a donar resposta a les necessitats d’aquest col·lectiu són algunes de les accions #UniversitatsRefugi previstes i que s’aniran fent públiques al web www.acup.cat