22 de març: Dia mundial de l’aigua

19/03/2012

Jordi Pascual i Ferrer // Com cada any des de 1993, el 22 de març celebrem el Dia Mundial de l’Aigua, un dia per a conscienciar-nos sobre la importància d’aquest element a les nostres vides i els dèficits que tenim en la gestió d’aquest recurs.

Aquest any la campanya es focalitza en l’aigua com a mitjà per a l’alimentació, emprant com a slogan: El món té set perquè nosaltres tenim gana. I és que l’aigua és bàsica per a la creació dels nostres aliments. Sabíeu que:

Per la obtenció d’una poma es requereixen 70 litres d’aigua?

Per aconseguir mig quilogram de blat necessitem 500 litres d’aigua?

Per a fer 500 g de formatge haurem emprat 2.500 litres d’aigua?

O que per un filet de vedella de 300 g es necessiten 4.500 litres?

Per tant, la quantitat d’aigua necessària per a obtenir la nostra alimentació és molt elevada.

A més a més dels dèficits actuals en la gestió de l’aigua cal pensar que avui en dia som 7.000 milions de persones compartint els recursos de la Terra, però les estimacions demogràfiques ens anuncien un augment de 2.000 milions més en 40 anys. A banda, cal tenir en compte els efectes del canvi climàtic, amb el que es preveu una major variabilitat de la precipitació, i un augment de temperatures que, degut a l’augment d’evapotranspiració d’aigua, pot reduir els recursos hídrics efectius. Cal per tant implementar organismes de gestió de l’aigua participatius, responsables amb el medi ambient i que siguin capaços d’afrontar els reptes que vénen.

I a nivell personal? Com sempre, fer un consum responsable: ser conscients que el consum de certs productes com la carn empra molta aigua, i que sovint aquests productes no es produeixen a les nostres fronteres, disminuint per tant els recursos hídrics de conques situades en altres països del món.

A la UPC, diversos professors /es i investigadors /es del GRECDH dediquen el seu esforç a millorar la situació de l'aigua i el sanejament als països del Sud. [Saber-ne més]

Recursos:

http://www.unwater.org/worldwaterday Web de UN-Water amb informació sobre el Dia Mundial de l’Aigua.

http://www.waterfootprint.org Web de la Water Footprint Network, una xarxa que treballa per seguir estudiant la petjada hídrica de diferents productes i comunitats.

Per saber-ne més, podeu contactar amb:

Jordi Pascual i Ferrer.

Investigador en formació del Grup de Recerca en Cooperació i Desenvolupament Humà.