Construint per l'educació a Senegal

Recentment van tornar del Senegal dues alumnes de l’ETSAB, Jazz Arregui i Aina Tugores, després de dos mesos completant la segona fase de la construcció de dues aules pel col·legi de primària de l’illa d’Ourong, a la Casamance.

La primera fase de la construcció es va dur a terme a l’estiu, quan un primer equip d’estudiants va deixar construïts els fonaments, a l’espera de trobar el finançament per concloure el projecte de l’escola. Finalment es va aconseguir  i un segon equip hi va tornar al març per continuar l’obra.

El projecte, realitzat per Base-A, ha estat difícil de dur a terme ja que construir en una petita illa sense cap mena d'infraestructura ha suposat un esforç logístic molt gran, sobretot per la dificultat del transport dels materials, però gràcies a l’esforç de les voluntàries i a l’activa participació de la comunitat local, el resultat ha estat molt satisfactori.

Les aules s’han realitzat amb materials locals: estructura de fusta i tancament amb blocs de terra comprimida, realitzats en una localitat veïna a Ourong i posteriorment transportats fins l’obra amb l’ajuda dels habitants de l'illa. L’ús d'aquests materials i el tipus de construcció ofereix una major eficiència energètica i major durabilitat que els edificis existents al lloc, amb el valor afegit que es fan servir materials i recursos a l’abast de la comunitat local.

Tot i les dificultats de treballar en un indret aïllat, el resultat ha estat una experiència molt enriquidora tant a nivell personal i cultural com a nivell arquitectònic-constructiu ja que és una excel·lent oportunitat de posar a prova anys d’estudi i aprendre de l’experiència que suposa dur a terme un projecte real, havent d’afrontar cada dia tota mena de dificultats i reptes.

Aquesta escola s'ha pogut realitzar gràcies al suport i finançament de la ONG Kasamu Aku Projectes, al Centre de Cooperació per al Desenvolupament de la UPC i als i les alumnes, personal docent, pares i mares de 4rt de primària  del Col·legi Badalonès.