Dia Mundial de la Visió 2013

El proper 10 d'octubre se celebra el Dia Mundial de la Visió 2013

El dret a veure i el dia mundial de la visió 2013

Al món hi ha prop de 285 milions de persones amb discapacitat visual, de les quals 39 milions són cegues i 246 milions presenten baixa visió. Aproximadament el 90% d’aquestes es concentra en països en desenvolupament i el risc de discapacitat visual és significativament més alt en les dones que en els homes.

La prevenció és el gran repte al que els experts en Ciències de la Visió s’enfronten en els països en vies de desenvolupament, ja que el 75% de la ceguesa és prevenible i/o curable amb petites intervencions. Aquest és l’objectiu que des de l’any 1999 persegueix el programa “Visió 2020:El Dret a Veure” de la Organització Mundial de la Salut (OMS) i l’Agència Internacional de Prevenció de Ceguesa (IAPB), promogut anualment a través de la Campanya de sensibilització del “Dia Mundial de la Visió” que se celebra anualment a escala internacional el segon dijous de mes d’octubre.

Una actuació concertada de salut pública redueix les discapacitats visuals, tal com mostren les dades obtingudes des de l’inici de la campanya, ja que, tenint en compte que l'esperança de vida de la població mundial és creixent i que existeix una relació directa entre discapacitat visual i envelliment, de no haver existit aquesta intervenció, la conseqüència directa seria un increment de les taxes mundials de la població afectada.

Per l’OMS i la IAPB, les claus per a l’eliminació de la ceguesa evitable i la seva prevenció es centren en tres estratègies fonamentals: assegurar un accés a l’atenció mèdica i la rehabilitació, preparar adequadament als professionals i procurar que estiguin ben distribuïts geogràficament i promoure l’accés global a una correcta infraestructura desenvolupant sistemes eficients de referència i recolzament.

Així com en edicions passades la campanya ha estat dedicada a col·lectius específics com les dones, la infància o la vellesa, enguany el lema serà la “Salut Ocular Universal” amb la intenció d’alinear-la al Pla d’acció 2009-2013 de la OMS, que es centra en promoure l’accés universal a la salut ocular.

Des de l’any 2008 la UPC s’ha sumat a la celebració d’aquesta campanya, en un inici a través de la Càtedra UNESCO de Salut Visual i Desenvolupament i afegint-se en edicions posteriors la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i el Centre Universitari de la Visió (CUV), realitzant conjuntament diverses activitats de sensibilització a la comunitat universitària i a la ciutadania en general.