EURMAROC2012

La UPC i la Universitat de Granada han col·laborat en un taller a Marroc sobre construcció en terra.

El passat setembre es va realitzar un taller de construcció en terra a Tamnougalt (Marroc), organitzat per les Universitats de Granada i la Politècnica de Catalunya, i en la que van participar 30 estudiants 7 professors/es de les titulacions d’Arquitectura i d’Enginyeria en Edificació de diferents escoles.

Al marge de l’interès docent que poden tenir aquest tipus d’experiències, que permeten apropar-se a sistemes constructius tradicionals amb materials de proximitat i en conseqüència amb un molt baix impacte ambiental, l’estudiantat ha tornat del Marroc absolutament enamorat d’un territori dur, amb condicions de vida difícils, però d’una bellesa impactant.

Tamnougalt es troba en una de les rutes que menava fins a Tombuctú (a 54 dies a peu com indicava un cartell) encaixada dins la vall del riu Draa, que neix a l’Atlas, que té un recorregut de 350 Km aproximadament, i que genera un oasi i un extens palmeral que proporciona l’aigua necessària per al desenvolupament de nuclis poblacionals. L’arquitectura pròpia d’aquests espais està realitzada amb terra, troncs de palmera i canyes, però aquesta limitació de materials no ha impedit unes construccions impactants, de 4 i 5 pisos d’altura, que proporcionen uns espais sorprenents, ben condicionats tèrmicament i d’una bellesa aclaparadora.

L’estudiantat ha aprés a més de les tècniques constructives, a conèixer el territori, a compartir coneixements amb estudiants d’altres universitats i altres titulacions i, el que és potser més important, a reconèixer el valor patrimonial d’aquest tipus de construccions que necessiten d’unes intervencions acurades tot i la seva suposada senzillesa.

El taller a Tamnougalt va ser la primera fase d’un projecte de més abast, ja que l’estudiantat està treballant en grups mixtes (estudiants d’arquitectura i d’enginyeria d’edificació d’ambdues universitats), en 4 projectes d’intervenció i d’obra nova, tutelats pel professorat. Hem realitzat ja una trobada a Barcelona coincidint amb les III Jornades LOW TECH i està previst un proper encontre al gener de 2013 a Granada, on acabarem de donar forma i contingut als projectes.

L’experiència ha estat tan satisfactòria que tots plegats ja estem pensant en repetir-la l’any proper. Agraïm la implicació del Departament d’Estructures a l’Arquitectura de l’ETSAB, al grup de Recerca GICITED i a les diferents escoles de la UdG i de la UPC per haver fet possible aquest taller.

Montse Bosch

Professora EPSEB, Grup de Recerca GICITED