La UPC ha signat un acord amb la Fundació Probitas, per col·laborar en cooperació en l'àmbit de la salut

06/09/2018

Professorat del departament d'Enginyeria de Serveis i Sistemes de la Informació col·laborarà amb l'entitat per la millora del seu programa de laboratoris clínics arreu del món

La Fundació Probitas i la UPC van signar el passat mes de juny un acord per mitjà del qual es donarà suport al projecte Global Laboratory Initiative, un programa creat al 2010 per la Fundació amb l'objectiu de reforçar les capacitats dels laboratoris de diagnòstic clínic de les regions més vulnerables del món.

Participen en aquesta col·laboració diversos professors i professores de la UPC, amb el professor Alberto Abelló, del departament d'Enginyeria de Serveis i Sistemes de la Informació, com a responsable del projecte

Els laboratoris de diagnòstic poques vegades resulten una prioritat a les regions amb pocs recursos, principalment, per l'elevat cost en equips i infraestructures que comporten. No obstant això, l'impacte de la falta d'un servei de diagnòstic clínic és molt elevat, ja que agreuja la seqüencia de factors que condueixen a la malaltia i que contribueixen a retro-alimentar i perpetuar la situació de pobresa.

El model GLI intenta trencar aquest cercle de "pobresa-malaltia" dotant a la població d'eines bàsiques per a poder diagnosticar les malalties més imperants de la zona, millorant les capacitats dels laboratoris clínics, en diferents aspectes: des de la provisió de materials, formació del personal...

Un equip de la Fundació Probitas va crear una eina de software per a la gestió d'aquests laboratoris, amb l'objectiu de disposar d'una base de dades que reculli i gestion les dades dels pacients, mostres i resultats, i que permeti disposar d'informació epidemiològica, logística i de gestió. El Software GLI s'organitza en 4 mòduls:

1. Patient Registration
  2. Tests request and results recording
  3. Report production, validation and interpretation
  4. Overview of stock and database management

Tot i que en aquests moments funciona a ple rendiment a Perú, Equador, Bolívia, Ghana, Sierra Leone i Mali (per a un total de 8 laboratioris), s'està intentant millorar la seva capacitat i eficiència. En aquest context, la col·laboració amb la UPC té per objectiu millorar l'escalabilitat i la seguretat del Global Laboratory Initiative.