Pôle Goundi: Generació elèctrica a partir de biomassa al Txad

10/12/2013

El centre d’innovació tecnològica CITCEA-UPC dedicat al desenvolupament energètic del Txad

L’equip d’enginyers del centre d’innovació tecnològica CITCEA-UPC col·labora, des de l’any 2011, amb l’associació Mision y Desarrollo para Goundi aportant coneixements tecnològics al projecte Pôle Goundi. Juntament amb el suport del CCD, treballen per a la revitalització social i econòmica de Goundi, petita població rural que està situada al sud del Txad, a 500 km de la capital. El Txad és el quart país del món amb un índex de desenvolupament humà menor, amb un 80% de la població per sota el llindar de la pobresa. Només disposen d’electricitat el 2,2% de les llars txadianes, les quals pertanyen en gran part a la capital i poblacions més importants. A més, el preu de l’electricitat és dels més elevats degut al monopoli de la Sociedad de Electricidad y Agua de Chad (STEE).

El projecte Pôle Goundi, a fi d’avançar cap al desenvolupament social i econòmic de la població, es va marcar com a primer objectiu la generació elèctrica a partir de fonts renovables i autòctones, doncs la generació elèctrica actual prové de grups electrògens amb un alt cost econòmic.

El projecte ja ha superat una primera fase. Es va realitzar un estudi de viabilitat de les diferents tecnologies de generació elèctrica possibles a la zona. L’estudi va permetre determinar com a opció més favorable la generació d’electricitat a partir de la gasificació de biomassa procedent de residus agrícoles. Aquesta opció permet el desenvolupament econòmic local i requereix d’equips electrònics senzills. Els gasificadors utilitzen com a biomassa els cors de blat de moro, involucrant així a la població local.

Gràcies a l’ajut atorgat per l’Ajuntament de Barcelona, l’associació Misión y Desarrollo para Goundi va adquirir un gasificador Opensource a l’empresa nord-americana All Power Labs. Durant dos mesos  l’equip del CITCEA-UPC ha estat estudiant el funcionament del gasificador i l’ha sotmès a proves de funcionament amb l’objectiu de preparar-lo per a la seva estada a Goundi. Les proves s’han realitzat en un terreny cedit per l’Ajuntament de Cabrils, també col·laborador del projecte. A finals d’octubre, el gasificador va ser enviat a Goundi.

La segona fase del projecte Polê Goundi, que s’engegà a principi de curs, consisteix en el desenvolupament i construcció d’un nou gasificador més senzill que pugui ser construït amb els materials dels que disposen els txadians. Es tracta de crear un gasificador menys automàtic, que requereixi de mà d’obra txadiana per a la utilització i manteniment d’aquest. La totalitat del procés seria més autòctona i les reparacions podrien ser efectuades per tècnics de la zona.

Amb la intenció d’obtenir finançament per al desenvolupament del nou gasificador, l’equip del CITCEA-UPC va posar en està en marxa, sota el marc de la convocatòria de crowdfunding SUMA UPC, una campanya de micromecenatge mitjançant la plataforma goteo.org. Des que es va iniciar aquesta campanya el projecte de gasificador opensource ha tingut una gran difusió, s’ha publicat una nota de premsa en més de diversos diaris digitals (La Vanguardia, Informació Digital, Informativos Telecinco i Gente Digital) i s’ha explicat el projecte, de la mà d’en Pol Olivella i n’Antoni Sudrià, a la ràdio La Xarxa.

Ja s’ha superat amb èxit la primera ronda, gràcies a la col·laboració de més de cent-cinquanta cofinançadors. Actualment s’ha iniciat la segona ronda i segueix en marxa la campanya per tal d’obtenir el finançament òptim. Continua sent necessària una molt bona difusió del projecte per aconseguir arribar a l’òptim.