Suport a les 11 persones expulsades del vol VY788 de Vueling

19/07/2017

El passat dissabte 15 de juliol sortia des de Barcelona un vol cap a Dakar (Senegal). S'estava demorant l'enlairament quan es van començar a sentir uns grits desesperats d'una persona que es trobava a la part de darrera de l'avió.

"El suceso del día 15 no debe ocurrir nunca más. Ante los gritos continuados de una persona maniatada y en preocupante estado de salud y nerviosismo consideramos que cualquier persona con un mínimo de humanidad lo menos que hace es levantarse para ver lo que está pasando. Esto es lo que hicieron decenas de personas. Nosotras somos sólo once de ellas".

Així finalitza el manifest redactat per part de les 11 persones que van ser expulsades aquest darrer dissabte de l'avió que els havia de portar a Dakar, entre elles una arquitecta de la UPC que anava a participar en un projecte de cooperació -impulsat per l'associació Base-A al Senegal- al que dona suport el CCD. Els passatgers es van veure immersos en una situació d'incertesa, quan, una vegada embarcats, van començar a sentir els crits d'una persona situada al final de l'avió. Gran part del passatge es va aixecar per tractar de descobrir que passava, fins que finalment es va poder esbrinar que es tractava d'un senegalès que estava essent retornat (encara no se sap en quines condicions) al seu país. Davant d'aquesta situació, algunes de les persones es van negar a viatjar amb una persona esposada que estava essent deportada en aquest estat d'ansietat.

El text descriu que després d'una hora i mitja pràcticament sense explicacions per part de la tripulació, la companyia va fer sortir tothom de l'avió. Segons indiquen, durant el desembarcament alguns dels passatgers van ser escollits de manera aleatòria i van ser informats de que no podrien volar de manera injusta, situació de la qual la major part dels medis van fer una interpretació errònia que va resultar en una gran pressió sobre aquestes persones. Des del CCD volem expressar el nostre suport a aquestes 11 persones i, amb la nostra adhesió, sumem la nostra veu a l'extens llistat d'entitats que han donat la veu d'alarma contra aquest tipus de deportacions que, a més, sovint es produeixen a través de vols comercials.

A través d'aquest link us podeu adherir a la campanya "¿Te gusta viajar?", per donar suport a aquestes 11 persones, i aquí podeu veure la roda de premsa completa (4 vídeos) que va tenir lloc dilluns. Destaquem algunes reflexions que es van manifestar durant la roda de premsa que va tenir lloc a la seu de LaFede.

Roda de premsa

"Per canviar les coses cal fer reflexionar les empreses que estan fent aquest tipus de deportacions amb un guany econòmic".

"Jo estava al final (..) més a prop de on s'escoltaven els crits. El que va passar és que ens vam emocionar. A la meva vora estava un senyor senegalès amb la seva filla, la nena va començar a plorar. Jo també em vaig emocionar. Era com... què està passant? És una cosa que apel·la a la humanitat, hi ha una persona que està patint aquí darrera".

"Hem de tenir molt en compte, per poder fer l'anàlisi d'aquests fets, que la situació parteix no només de que una persona va a ser deportada, sinó que una persona es troba en un estat d'alteració molt gran, que normalment es pot donar en quest tipus de deportacions. Llavors una sortida molt fàcil a aquesta situació (...) baixar aquesta persona de l'avió (...) i d'aquesta manera la situació hagués sigut totalment diferent. Hi ha molts mecanismes per sortir d'una situació com aquesta. És totalment desproporcionat que es baixés a tot el passatge quan no hi havia motius. Es vol fer responsable a aquestes 11 persones d'un retràs a un avió?. És totalment absurd, ja no des d'un punt de vista de drets humans, sinó des d'un punt de vista operatiu."

"El que si que és cert, i volem expressar la nostra preocupació, és que s'està deportant gent en situacions molt, molt delicades, i que hi ha hagut gent que ha terminat molt tocada, i gent que fins i tot ha mort".