20.1 - PANGEA - Suport i desenvolupament de tecnologies per la reutilització de dispositius electrònics

PANGEA

Electronic Reuse (eReuse.org) és una comunitat de persones i entitats que promouen l’economia circular en l’àmbit de l’electrònica. La nostra missió és promoure la societat perquè siguem capaços d'evitar el reciclatge prematur dels dispositius digitals via la pràctica de la reutilització.

eReuse.org és un projecte que va néixer a TxT (Tecnologia per Tothom) i coordinat actualment per l'Associació Pangea.org – Coordinadora Comunicació per a la Cooperació, amb domicili social a Barcelona, que contribueix a definir un estàndard de traçabilitat i eines per a la reutilització dels dispositius digitals. Fer la traçabilitat dels dispositius permet assegurar-ne el reciclatge després de posteriors cicles de reutilització, i les eines desenvolupades per a la comunitat permeten optimitzar i certificar la qualitat dels productes de segona mà facilitant el seu reaprofitament o reutilització per altres usuaris.

Desde eReuse estem creant plataformes d'economia circular en l'àmbit de l'electrònica per a més de 18 entitats a Catalunya i recentment estem a UK, Irlanda, EUA, França, Ghana i Argentina. Cerquem estudiants amb un alt compromís per a fer un món més just i volem acompanyar-los en el seu desenvolupament professional en l'àmbit de l'enginyeria informàtica.

eReuse ha obtingut diferents impactes mediàtics "A Barcelona la reutilització està sent pionera" (Betevé), "eReuse vol promoure la reutilització evitant el reciclatge prematur" (Xarxanet) , "Obsolescència programada i residus electrònics" (Mobile Social congress xviii ), el programa "Tinc una Idea en econòmica Circular" (Tinc una idea), Nou piràmides de Guiza de deixalles electròniques (Diari Ara), en breu al programa Valora Afegit, i el més recent, haver estat un dels 15 finalistes, juntament amb Fundación real dreams (donalo.org) entre més de 13.410 propostes de la Setmana de Prevenció de Residus d'Europa XXI.

L’equip d’eReuse.org el formem vuit professionals del sector, entre els quals hi ha doctorands i professors de la FIB, i ens organitzem com una startup social. Utilitzem tecnologies punteres per donar resposta a problemes complexos, com blockchain, IOT, i serveis en el coud distribuits.

Al github podreu trobar informació de les tecnologies amb les que treballem: https://github.com/ereuse

Descripció del voluntariat

Un dels objectius d’eReuse.org és desenvolupar programari lliure per poder reutilitzar i traçar dispositius electrònics. Tant entitats locals com internacionals que fan servir aquestes tecnologies són sovint entitats de l’economia social que no disposen de tècnics qualificats per utilitzar les eines. Aquest cas és més notori en entitats de l’economia solidària, que necessiten de més atenció i ajut.

El voluntari ajudaria a comunicar i ensenyar les eines a les entitats, recolliria requisits i millores, i les portaria després en el programari mitjançant el co-disseny i el co-desenvolupament. A més, coordinaria donacions i activitats similars.

Des d’eReuse.org també oferim la possibilitat de realitzar un Treball Final de Grau (TFG) relacionat amb les tasques de voluntariat.

Què aportarà la participació a les persones voluntàries?

Desenvolupament professional en l'àmbit de l'enginyeria informàtica, mitjançant la captació de requisits en problemàtiques reals i el desenvolupament de programari punter, participant en el co-disseny amb un equip de professionals del sector.

L’experiència d’ajudar a entitats de la comunitat d’eReuse.org, especialment del sector de l’economia solidària. Aprendre les necessitats que aquesta tipologia d’entitats tenen, i com el programari ha de respondre a elles.

Possibilitat de TFG en cooperació o similar, orientat en les tasques del voluntariat.

Dates:

A determinar.

Ubicació:

La majoria dels dies l’estudiant vindrà a l’oficina (Balmes amb Aragó, Barcelona) i al magatzem (UPC campus nord; B5, magatzem TxT). Puntualment l’estudiant anirà a les entitats a donar suport presencial, sempre dins de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Horari:

Preferiblement matins. El voluntari té flexibilitat horària per a poder compaginar els estudis; en períodes d'exàmens el deixem desconnectar. Establim dos dies de teletreball a la setmana.

Perfil de les persones voluntàries i condicions:

Passió per millorar la societat i el medi ambient mitjançant la cooperació i desenvolupament de tecnologies.

Iniciativa i pensament crític, tant en la coordinació d’activitats i formació de les entitats, com per detectar millores i promoure el desenvolupament.

Valorem coneixement de programació orientada a objectes. No és necessari conèixer cap tecnologia en concret, encara que treballem majoritàriament amb Python.