Consolidació dels estudis d'Enginyeria Civil a Moçambic (2015-U022)

Accions inicials per a la consolidació dels estudis d'Enginyeria Civil a Maxixe: transferència de coneixement, desenvolupament de grups de recerca i promoció de la dona a l'enginyeria (2015-U022)

Lloc de realització

Maxixe (Moçambic)

Soci local

Escola Tècnica Superior d'Engenyeria Civil (Universitat Pedagògica de Maxixe) E.T.S. - UPM

Participants de la UPC

Manel Grifoll (Professor Enginyeria Civil i Ambiental) ETSECCPB

Eva Vidal  (Professora Enginyeria Electrònica) ETSETB

Dates de realització

06 de Juliol  - 23 de Juliol de 2016

Context del projecte

La Universitat Pedagògica (UP) és una institució d'ensenyament superior públic, creada el 1985, amb l'objectiu de formar professors i treballadors del sistema educatiu. L'any 2015 van començar els estudis d'Enginyeria de Construcció Civil a la ciutat de Maxixe.

Objectius

Aquest projecte pretén ser el primer pas per consolidar els estudis d’Enginyeria Civil a la UP-Maxixe, per desenvolupar els grups de recerca, i per incentivar el paper de la dona en el camp de l'Enginyeria. En paral·lel, s'han realitzat un conjunt de treballs d'identificació en diferents àmbits, amb l'objectiu d'establir sinergies entre grups de recerca de la UPC i les necessitats regionals en el camp de l'Enginyeria Civil, com poden ser el sanejament, la hidrologia, l'enginyeria costanera o la mobilitat.

Activitats realitzades

En aquesta primera fase d'accions inicials per la consolidació dels estudis, s'han realitzat un conjunt de reunions de caràcter Institucional, així com identificacions de les problemàtiques relacionades amb el camp de l'Enginyeria Civil a la província d'Inhambane.

Resultats

En l'àmbit Institucional, s'ha enfortit la relació universitària entre la Universitat Eduardo Mondlane de Moçambic (UEM), la UP-Maxixe i la UPC. A més, s'han pogut identificar les problemàtiques en el camp de l'Enginyeria Civil, per tal de vehicular-les a diferents àrees de la UPC en el camp de l'aigua, la mobilitat o el planejament urbà. També s'han projectat accions concretes (tal com es detalla en el següent apartat) de cara a un futur pròxim, on s'inclou la recerca de finançament per tal d'aconseguir els objectius ja esmentats.

Perspectives de continuïtat

A continuació, es detallen alguns punts clau que possibilitaran l'execució dels objectius de consolidació i desenvolupament de grups de recerca:

1. Elaboració d'una proposta de finançament per l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD) amb el títol: “Accions inicials per a la consolidació dels estudis d'Enginyeria Civil a la UP-Maxixe (Moçambic): transferència de coneixement, desenvolupament de grups de recerca i promoció de la dona a l'enginyeria”. Aquesta petició serà formalitzada al Setembre del 2016.
2. Estudi per a l’organització d’un curs intensiu a la UEM de cara a l’estiu del 2017. Les temàtiques proposades són Transport Marítim i Transport portuari. Aquest curs ha estat sol·licitat per la UEM, ja que s’ha detectat una mancança en aquest camp.
3. Continuar amb la identificació de les diferents accions possibles en el marc del desenvolupament i de la consolidació dels Estudis d’Enginyeria Civil a la UP-Maxixe.

Valoració personal

La valoració personal ha estat molt positiva. El viatge ha permès iniciar relacions inter-universitàries amb la UP-Maxixe, i establir les bases per futures col·laboracions. Des de la nostra experiència com a professors de la UPC, creiem que aquestes activitats poden millorar la formació dels enginyers a Moçambic, beneficiant-se d'aquesta manera el conjunt de la societat.

Aportació del CCD