Centre de formació agrícola a Senegal (2016-O004)

Assessorament agrícola a la comunitat i suport a la posada en marxa del centre de formació agrícola (2016-O004)

Lloc de realització

Thionck Essyl (Senegal)

Soci local

Acció Solidària del Vallès

Participants de la UPC

Marga López i  Jordi Izquierdo (PDI de l'ESAB/EAB)

David Soler Pasqual i Laia Gonzalez Soler Estudiants de l'ESAB

Aurora Rull Ferré, Doctorand de l'ESAB)

Dates de realització

11 de Juny - 10 d'Agost de 2016

Context del projecte

Thionck Essyl es troba al sud-oest del Senegal, a la regió de Casamance. Té 15.000 habitants, dels quals els joves de 15 i 35 anys constitueixen el 65% de la població. El municipi està dividit en 14 barris, cadascun dels quals té una associació de dones que porta un hort. La productivitat dels horts no és gaire elevada i sovint tenen problemes de plagues, de manca d’aigua, etc.

L’ONG Acció Solidària del Vallés ha construït uns mòduls al poble que es fan servir com a Centre de Formació i que estan destinats a donar cursos a la població.

Objectius

Enfortir l'autonomia i la seguretat alimentària local, formant a les dones que formen part de les cooperatives agrícoles locals en temes agrícoles aprofitant la infraestructura del Centre de Formació.

Activitats realitzades

• S’han realitzat els següents cursos:
  1. Tallers pràctics de cuina sobre l'elaboració de conserves i altres tècniques de conservació d'aliments.

2. Classe expositiva presencial sobre Gestió de plagues, malalties i males herbes dels horts.

3. Classe expositiva sobre sistemes de seguretat en les aplicacions fitosanitàries.
  • S'han visitat els horts que estaven actius per identificar els principals problemes fitosanitaris en una reunió amb les usuàries.
  • En un dels horts s’ha realitzat un assaig d’eficàcia per al control de la llagosta amb dos productes químics comprats a la botiga d’agroquímics de la capital de la regió.

Resultats

Els cursos realitzats han omplert sempre la sala, amb una assistència de més de 50 dones, totes molt receptives i actives. Els tallers especialment han tingut una gran acceptació degut al seu component pràctic.

S’han identificat les principals plagues dels horts: aranya roja, llagosta, diversos hemípters xucladors de saba i petits coleòpters rosegadors de fulles.

L’assaig ha permès identificar el producte més adient per lluitar contra la llagosta, però una anàlisi de la seva composició feta a Barcelona ha indicat que la matèria activa de l’etiqueta no es corresponia amb el que hi havia i, a més, estava més diluïda.

Perspectives de continuïtat

Hi ha dos cursos més programats:

1. Compostatge i reciclatge.
  2. Tècniques productives en horta.

Estava previst fer-los al febrer, però problemes polítics a la regió han aconsellat endarrerir el viatge al proper mes de juny.

Seria necessari estar-se durant tot el període de cultiu dels horts (de novembre a juny) per identificar bé els principals problemes fitosanitaris i proposar solucions.

L’existència del Centre de Formació on fer cursos i d’allotjament per a cooperants facilita l’anada de nous cooperants per donar suport a les cooperatives de dones.

Valoració personal

L’estada ens ha permès entendre millor la filosofia d’encarar la vida i de fer les coses que te la gent del poble on hem estat treballant, fent que siguis molt més obert, tolerant i ampli de mires que no pas abans. L’estada ha estat una experiència única i molt enriquidora. No voldríem que acabés aquí la nostra participació en projectes de cooperació ja que ens ha proporcionat una oportunitat per madurar, agafar responsabilitats importants i aprendre nous coneixements sobre l’agronomia en un altre país. Ens vam sentir molt integrats per la comunitat, inclús vam poder aprendre una mica la seva llengua nadiua (diolà). Donem les gràcies a la Oumi Sagna per deixar-nos el seu hort i posar-nos en contacte amb totes les dones, a la ONG i al CCD per l’oportunitat oferta, al Teo Lambal per la seva ajuda, a la família Diatta per acollir-nos a casa seva i al Kaani Badji per tota la seva ajuda.

Aportació del CCD