Eines geomàtiques i sostenibilitat a la República Dominicana (2016-U001)

Eines geomàtiques i sostenibilitat a la República Dominicana (2016-U001)

Lloc de realització

Cibao, República Dominicana

Soci local

Universidad Católica Tecnológica del Cibao

Participants de la UPC

Joan Jorge - PDI de l'EPSEM

Dates de realització

05 de setembre - 04 de octubre de 2016

Context del projecte

Actualment, alguns estudiants dominicans amb la titulació de grau en Enginyeria Civil cursen el màster d'Enginyeria de Mines a l'EPSEM. Això ha permès contactar amb centres universitaris de la República Dominicana, en particular amb la Universidad Católica Tecnológica del Cibao (UCATECI). Aquesta universitat, coneixedora del fet que s'imparteix a l'EPSEM l'assignatura "SIG i teledetecció aplicada a l'aprofitament dels recursos naturals" va convidar-nos a donar un seminari resumit de la matèria al seu centre, ja que els estudiants d'enginyeria civil del país poden trobar-se al llarg de la seva vida laboral amb treballs relacionats amb tasques on aquestes eines geomàtiques els resultaran molt útils.

Els objectius, d’acord amb la convocatòria, han estat:

• Cooperar amb altres institucions universitàries de països amb un índex de desenvolupament humà més baix, entre els quals es troba la República Dominicana.
  • Aportar elements de millora de la docència
  • Enfortir el funcionament de la universitat d’acollida.

Activitats realitzades

Taller “Aplicación de los sistemes de información geogràfica (SIG) y la teledetección en la gestión sostenible del territorio”, al llarg de cinc sessions de dues hores a la Facultad de Ciencia y Tecnología de UCATECI (campus La Vega), amb la presència de 110 estudiants de la titulació d’Enginyeria Civil.

Entrevistes per a tractar futures col·laboracions amb responsables acadèmics de UCATECI; amb el Degà de la Facultat de Ciències de l’Enginyeria, de la Pontifícia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM), en Santiago de los Caballeros, i amb responsables i tècnics de l’Oficina Nacional d’Estadística (ONE) a Santo Domingo.

Resultats

La possibilitat de conèixer aquest país gràcies al treball de camp realitzat enriquirà els treballs finals de màster dels estudiants dominicans o de les tesis doctorals, que normalment dirigeixo.

Els contactes realitzats, al marge de la institució acadèmica que m’ha acollit, són l’inici de noves col·laboracions, tant en matèria docent com de recerca, amb Administracions Públiques i Universitats del país (públiques i privades).

Perspectives de continuïtat

No serà fàcil mantenir col·laboració amb UCATECI, encara que sí amb alguns dels seus professors o estudiants a títol individual, ja que la universitat té signats acords prioritaris amb altres universitats.

Resulta més factible iniciar una col·laboració amb la universitat Pontifícia (PUCMM), en l'àmbit acadèmic, i de treball de transferència de tecnologia amb l'ONE. A nivell de recerca també està previst iniciar converses de col·laboració amb la Universidad Nacional Santo Domingo (UNSD), universitat pública amb nombrosos campus arreu de la República Dominicana, en la que van estudiar diferents estudiants que han passat per les aules de la UPC.

Valoració personal

Personalment ha estat una experiència excel·lent. He detectat nivells socials molt diferents, a nivell aula i a nivell de país. Vaig posar en el repositori de l’EPSEM el material del curs, presentacions, programari, imatges i dades, i vaig constatar a classe que no tothom va accedir al material, ja que no tothom disposava de connexió a internet a casa ni laptop, i no es van atrevir a dir-ho; llàstima, jo hagués canviat algun material per un altre a treballar a l’aula sense necessitat de laptop.

He d'agrair, i molt, el tracte rebut pels professors Carlos Lora i Daisy López, i pel seu fill José Carlos Lora López, que m’acolliren a casa seva, i que sense ells no hagués pogut fer els trasllats a UCATECI, ni les entrevistes que vaig realitzar al marge del que s’havia previst, ni conèixer una mica millor els desequilibris socials en aquell país.

Crec, i confio, que no s’acabarà aquí la relació amb els contactes realitzats durant l'estada, ja que cal aposentar moltes de les idees que van sorgir de les diferents converses, havent-hi fixat la primavera pròxima per a plantejar el pas següent.

Aquesta activitat m’ha recordat molt la viscuda a Bolívia gràcies a un ajut del CCD. L’experiència viscuda a Bolívia s’ha transformat en una col·laboració estreta amb la Universidad Técnica de Oruro (UTO), on imparteixo docència en màsters, doctorat, seminaris internacionals, formo part de tribunals d’avaluació de tesis, dono conferències de divulgació, etc., i participo en projectes de recerca sobre l’adaptació al canvi climàtic de l’altiplà bolivià.

Aportació del CCD