Somriu i aprèn a la República Dominicana (2016-O005)

Somriu i Aprèn (2016-O005)

Lloc de realització

San Francisco, Sabana Yegua (República Dominicana)

Soci local

Parroquia Sagrada Familia

Participants de la UPC

Ana Comadran Bagaria, Xavier Jarque Vilella, Eduard Ballvé Fernández, Carlota Comellas Velasco, Marc Vila Ribera, Victor Valbuena Torrellas, estudiants de l'ETSEIB

Javier Comadran Bagaria, estudiant de l'ETSAV

Dates de realització

10 de Juliol - 03 de Setembre de 2016

Context del projecte

La xarxa de distribució d’aigua del barri de San Francisco, Sabana Yegua (República Dominicana) és insuficient per abastir a tota la comunitat, i l’aigua que proveeix és de mala qualitat.

Objectius

Augmentar l’eficiència de distribució de l’aigua i la seva qualitat, així com la disminució de la contaminació.

Activitats realitzades

S’ha dissenyat un sistema de recollida selectiva dels residus, i s’ha iniciat un període de prova per barris. També s’han estudiat les millores necessàries en el sistema de distribució i tractament d’aigua, i s’ha presentat l’estudi a les institucions responsables locals.

Resultats

Els resultats aconseguits en aquesta primera fase del projecte han estat la conscienciació dels joves de la necessitat de reciclar els residus domèstics, i la mobilització de la població per a demanar inversió per part de les autoritats locals, cosa que ha estat possible mitjançant un estudi fiable de la infraestructura existent.

Perspectives de continuïtat

Els següents passos d'aquest projecte són: garantir la continuïtat del reciclatge de plàstic, promoure el reciclatge d'altres components dels Residus Sòlids Urbans de Sabana Yegua i organitzar una petició formal per part dels líders de cada barri de Sabana Yegua a la delegació provincial de INAPA a Azua per tal que es puguin aprovar els pressupostos destinats a aquestes millores.

Valoració personal

Ja fa sis mesos que he tornat de República Dominicana. Aquest cop és el tercer, i sé amb certesa que no serà l'últim.
La nostra estança allà (la dels voluntaris) ha estat, un any més, increïblement gratificant en l'àmbit personal. Suposo que com més t'apropes a les persones i més coneixes el lloc on et trobes, més pots aprofundir-hi. D'aquest estiu destaco l'oportunitat que hem tingut de viure encara més amb la gent de Sabana Yegua. Hem pogut conviure amb algunes famílies haitianes que van com immigrants a RD travessant la frontera a peu, hem treballat amb ells pelant guandules (petits pèsols amb els quals es guanyen la vida), hem xerrat llargues estones sobre la percepció de família, la integració a la societat dominicana i les perspectives de futur. Després de tot el que han passat per poder arribar fins on són, i veient la baixa qualitat de vida que tenen a RD, molts volen tornar a Haití. És trist.

Tanmateix, no pretenc que aquesta experiència quedi en una simple contemplació de la nostra sensibilitat, com consumidors àvids d'emocions. La meva tasca aquest estiu, juntament amb els altres voluntaris experimentats, ha estat actualitzar el projecte, donar-li força i transmetre'l als nous joves que s'han sumat a ajudar-nos. Ens fa molta il·lusió poder dir que hem pogut iniciar un esplai a un nou poble, més marginal que els anteriors, i que l'esplai funciona de manera autònoma a dos pobles durant el curs. També ha estat possible renovar la beca de 5 nois i noies, i s'han pogut emprendre dos nous projectes: per una banda, la potabilització de l'aigua del poble i per l'altra, la recollida de residus, els quals treballen conjuntament amb les autoritats locals.

Ha estat un mes i mig molt intens, m'he adonat que ajudar és addictiu, com més t'hi dediques, més vols fer-ho. Ara que ja han passat sis mesos, escric aquesta valoració des de Copenhaguen, on estic realitzant un màster d'Enginyeria d'Organització. El contrast de mons és immens, els ritmes, les rutines i les prioritats. No he aconseguit acabar de desconnectar. Miro enrere i voldria tornar a Sabana Yegua. Tant de bo que el que faci ara em serveixi per tornar amb més força, més il·lusió i més poder per canviar les coses.

Aportació del CCD