Energies renovables a Amèrica Llatina (2016-U015)

Desenvolupament de metodologies i aplicatius pel disseny de projectes i la planificació energètica amb energies renovables en diferents contextos i països - II (2016-U015)

Llocs de realització

Mèxic, Perú, Equador, Veneçuela

Soci local

Practical Action (Soluciones Prácticas - ITDG en América Latina)

Participants de la UPC

Rafael Pastor Moreno i Alberto Garcia Villoria, PDI, ETSEIB/OE

Laia Ferrer Martí, PDI, ETSEIB/EM

Dorian Francisco Gómez Hernández i Alejandro López González, Doctorands ISUPC

Dates de realització

Juliol 2015 - Març 2016

Context del projecte

A l'estat de Chiapas (Mèxic) hi ha unes 10.000 comunitats sense accés al servei elèctric. En aquesta línia, la Universidad Politècnica de Chiapas, l'Instituto de Energías Renovables de Chiapas i la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas estan impulsant projectes regionals d'electrificació a comunitats que no poden accedir a la xarxa elèctrica nacional. L’estat de Zulia (Veneçuela) té la concentració més gran de població indígena de tot el país, majoritàriament del poble Wayuu. Gran part de les comunitats indígenes viuen a regions sense accés a l’electricitat i, per aquest motiu, el govern nacional està impulsant la instal·lació de sistemes solars fotovoltaics i sistemes híbrids per poblacions aïllades, indígenes i frontereres.

Objectius

El projecte té com a objectiu optimitzar el disseny i l'eficiència dels sistemes autònoms d'electrificació rural amb energies renovables, a través del desenvolupament de models i eines de suport a la presa de decisions. Per això, s’està desenvolupant una metodologia que faciliti el disseny dels sistemes per part dels promotors de l'electrificació rural aïllada en països en desenvolupament.
En concret, en aquest projecte es vol:

1. Incorporar noves opcions en el disseny de projectes, que sorgeixin de l’analisi d’experiències de Mèxic i Veneçuela.
  2. Desenvolupar una eina fàcil d'utilitzar i interactiva per poder-la difondre entre els promotors de projectes.

Activitats realitzades

1. Incorporar en els models noves opcions per al disseny de projectes. Entre d'altres que puguin sorgir de l'anàlisi de casos d'estudi a Mèxic i Veneçuela, es preveu incloure la tecnologia micro-hidràulica i la biomassa. També s’ampliarà l'escala per passar del nivell inter-comunitari al nivell intra-comunitari o regional.

2. Desenvolupar una eina fàcil d'utilitzar i interactiva per poder-la difondre entre els actors de l'electrificació rural. Actualment es disposa d’una versió preliminar a la qual se li està millorant la interficie gràfica.

Resultats

1. S'ha avançat en el disseny de la metodologia per a la planificació de l'electrificació rural. S'han identificat nous casos d'estudi de regions electrificades i/o per electrificar a Mèxic i Veneçuela, que poden ser utilitzades per a ampliar i validar els models de disseny de projectes.

2. S'han difós els resultats entre els beneficiaris i promotors dels projectes, i també a la comunitat científica a través de publicacions d'articles en revistes d'impacte i de contribucions a jornades i congressos. S'ha desenvolupat una primera versió del programa informàtic de disseny de projectes.

Perspectives de continuïtat

Les perpectives de continuitat són molt bones.Per altra banda, institucions amb les quals s’ha treballat han mostrat interès en la continuïtat. Per altra banda, la continuïtat del projecte de recerca està assegurada en els pròxims anys gràcies en el marc del “Optimización de Sistemas de Electrificacion con Energias Renovables y Microrredes”, concedit pel Ministerio de Economia y Competitividad (ENE2015-67253), 2016-2018.

Valoració personal

La valoració personal d’aquest projecte és molt positiva, tant per les activitats realitzades i pels resultats ja aconseguits com per les perspectives futures. Durant el 2016 s’ha aprovat un projecte de Ministerio de Economia y Competitividad (ENE2015-67253) que permet garantir la continuitat de la recerca fins al 2018. A més, s’han llegit dues tesis doctorals i s’ha avançat significativament en dues noves tesis doctorals més que treballen sobre avaluació i planificació de projectes d’electrificació a Mèxic i Veneçuela.

Aportació del CCD