Estratègies de cultiu a Zimbabwe (2016-O020)

Implementació d'estratègies de cultiu per tal d'avançar la producció hortícola en la zona rural de Victoria Falls - Fase III (2016-O020)

Lloc de realització

Monde, al districte de Hwange (Matabebeland - Zimbabwe)

Soci local

Fundació Àfrica Crece

Participants de la UPC

Marcos Martínez Ruiz i Héctor Escudero Leiva (estudiants ESAB)

Dates de realització

Setembre  de 2016 - Gener de 2017

Context del projecte

Matabebeleland North, la província on ens situem, està ubicada a la zona més àrida de Zimbabwe. Una pluviometria estacional alhora que una terra poc fèrtil i amb poca capacitat de retenció d'aigua, suposen els majors reptes per a tothom qui practica l'agricultura de subsistència.

Tot i tenir els ulls posats a Victoria Falls, ja sigui per a dedicar-se al turisme o al comerç local, ningú abandona l'agricultura, basada en el cultiu del blat de moro (Zea mays) amb el que s'elabora la sadza.

Aquest any, a més de KO Mpisi el village situat a Monde, s'ha incorporat un segon village a l'àrea de Chidobe, KO Swazi.

Objectius

Posar a prova diferents tècniques que permetin l’increment de la productivitat, sempre respectant l’entorn.

Un dels principals reptes al treballar amb un sòl tant arenós és aprofitar l’aigua de la pluja al màxim. Alhora, vam observar que els poblat inverteixen molts diners en pesticides de síntesi, cars i escassos, a més de perillosos per a la salut i per a l’entorn quan no se’n fa un bon ús, és per això que volíem implantar estratègies menys invasives per a combatre les plagues. I per últim, millorar la fertilitat dels camps on es cultia el blat de moro, el principal aliment a la zona.

Activitats realitzades

Es van encetar diferents activitats adaptades a les necessitats de cada un dels dos pobles participants del projecte, sempre considerant les errades i els encerts de l’experiència de la darrera estada i consensuant les accions amb els habitants dels poblats.

1. Implantació d’un sistema agroforestal amb moringues (Moringa oelifera). És a dir, crear una mena de bosc de moringues, un arbre amb fulles riques en proteïnes i calci.
  2. Augment de la biodiversitat als camps de cultiu. Plantant flors i instal·lant hotels d’insectes.
  3. Assaig de biofumigació amb crucíferes per combatre nematodes.

Associació de cultius entre mongeta verda i blat de moro.

Resultats

Hem completat gran part de les activitats proposades malauradament la segona estada d’estudiants de l’ESAB prevista per al gener-maig d’aquest any ha estat cancel·lada per la inestabilitat política que travessa el país i per tant, d’algunes de les tècniques plantejades no se’n podran valorar adequadament l’impacte.

Tot i això, a proposta de la contrapart, hem elaborat un llistat de feina a fer per aquesta, principalment de seguiment. Alhora, mantenim el contacte amb els habitants dels villages per a que en cas de qualsevol incidència ens puguin avisar i fer preguntes.

Perspectives de continuïtat

Actualment la predisposició de KO Swazi a Chidobe Matate facilita la continuïtat d'aquest projecte. Creiem que la contrapart està satisfeta amb la feina feta fins ara. En aquest sentit no tenen cap problema en seguir acollint voluntaris. De fet l'estructuració d'aquest projecte estava ideada en la continua presencia de voluntaris de la UPC.

A més a més les possibilitats de millora a nivell agronòmic són moltes, més enllà dels cultius seria bo començar a treballar amb el bestiar, que pateix sovint deficiències sanitàries derivades d’un maneig inapropiat.

Valoració personal

Héctor Escudero Leiva: Una experiència personalment molt enriquidora a nivell acadèmic i personal. Una bona rebuda per part de la contrapart, que ens va fer senzilla l'adaptació als ritmes de treballs del país. Tot i la barrera cultural inicial, els i les locals són molt acollidors, especialment quan demostres interès per la seva cultura. El futur d'aquest projecte és molt prometedor i tinc l’esperança de que en cosa de quatre o cinc mesos el problema de la inestabilitat politicoeconòmica serà fum i podrem tirar endavant.

Marcos Martínez Ruíz: Mai havia pensat que acabaria a l'Àfrica del sud fent un projecte de cooperació. L’experiència ha sigut fascinant. La possibilitat de posar en pràctica part del coneixement après a la universitat m'ha fet sentir realment útil. La diferencia de cultures ha sigut molt enriquidora i sobretot quan la gent t'acull i li dona valor a la feina que fas. Espero que la situació politicoeconòmica es solucioni en breus ja que són moltes les possibilitats que té i dóna aquest projecte.

Aportació del CCD