Implementació de sistemes d’informació, aigua i sanejament a Hondures (2016-O034)

Llocs de realització

Trojes i San Matías (El Paraíso, Hondures)

Soci local

Agua Pura Para el Mundo

Participants de la UPC

Mailen Urbina Gabiña i Gaia d'Elia, estudinats de màster de l'Institut de Sostenibilitat

Agustí Perez Foguet, PDI ETSECCPB

David Requejo Castro i Ricard Gine Garriga, PAS ETSECCPB

Dates de realització

De 30 de juny a 28 de setembre de 2016

)

Context del projecte

El sector d'Aigua Potable i Sanejament (APS) d'Hondures està vivint un procés profund de canvis d'acord amb les polítiques de descentralització, que estableixen la transferència ordenada dels serveis d'APS a les municipalitats.
Per poder dur a terme una correcta planificació, gestió i control es considera essencial l'existència d'un flux d'informació entre els actors del sector per poder dirigir objectius cap una mateixa direcció, optimitzar esforços, planificar inversions i millorar l'assistència tècnica.
Per això es creu que la promoció de l'ús d'una eina comuna pot facilitar la gestió d'aquesta informació i per millorar totes les tasques que en deriven.

Objectius

Incrementar l'accés de la població rural d'Hondures a serveis segurs i sostenibles d'aigua, sanejament i higiene, tot basant-se en la informació exclusivament sectorial, adequada a contextos locals, actualitzada i harmonitzada amb els criteris internacionals post-2015.

Més específicament, el projecte té tres objectius específics:

1. Afavorir els processos d'enfortiment institucional dels actors implicats en el sector APS local.
  2. Capacitació dels governs locals en l'ús de l'eina nacional de monitoratge i suport a la presa de decisions, SIASAR.
  3. Capacitació dels actors locals en l'ús de l'eina SIASAR en els àmbits de presa de decisions, aixecament i validació d'informació i processament d'aquesta.

Activitats realitzades

Fins a 12 activitats s'han dut a terme durant la durada del projecte en tres fases diferents: disseny, execució (als municipis de Trojes i San Matías) i seguiment.

• La primera fase s'ha centrat en l'estudi del context teòric i metodològic així com en contactes preliminars amb els actors locals.
  • La fase d'execució es pot resumir en el suport a les institucions i als actors locals en la presa de decisions per la millora del sector d'APS així com la capacitació en l'eina SIASAR i l'adaptació de la mateixa per facilitar la seva implementació.
  • La darrera fase s'està duent a terme a través de reunions a distància amb els actors locals i el seguiment que les col·laboradores locals li estan donant al projecte in-situ.

Resultats

1. Millora de la formació tècnica dels actors locals en l'ús i adaptació de l'eina SIASAR.
  2. Propostes de metodologia per l'aixecament i validació d'informació, així com de capacitació i socialització de la informació.
  3. Planificació i organització del sector d'APS local per la millora del sistema.
  4. Suport i capacitació en la presa de decisions en el sector local d'APS.
  5. Ampliació de la participació de la UPC amb entitats que participen en activitats en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
  6. Inici de la col·laboració entre la UPC i la UNAH (Universidad Nacional Autónoma de Honduras).

Perspectives de continuïtat

Aquest projecte representa la continuïtat del projecte desenvolupat l'any anterior en la mateixa regió i amb objectius similars. Tant l'equip de la UPC, com les contraparts locals i la recentment incorporada UNAH estan interessats a donar-li continuïtat al projecte, tant amb el seguiment i assessorament tècnic a distància des de l'equip de la UPC com amb la materialització d'una tercera (i ulteriors) fases del projecte in-situ.
En aquesta segona fase s'han detectat avenços respecte a la primera, però també la necessitat de seguir treballant per garantir la sostenibilitat del projecte a llarg termini per garantir l'accés a l'aigua potable i el sanejament en les zones rurals de la regió.

Valoració personal

Gaia: Valoro molt positivament l'experiència que ha suposat el projecte, tant des del punt de vista formatiu i professional com (sobretot) el personal. Tornem a casa amb la sensació d'haver aportat el nostre granet de sorra en la millora de l'accés universal i sostenible, a l'aigua potable i sanejament en la regió, però sobretot amb una maleta plena d'experiències, coneixements i sentiments.

Maialen: L'experiència viscuda ha estat immillorable: per una banda conèixer la realitat política, econòmica i social d'un país molt diferent del nostre i per l'altra la satisfacció de poder haver dut a terme en el camp, el treball que durant tant de temps havíem estat planejant des de tan lluny.

Agrair el suport i la col·laboració tant de l'equip de la UPC com sobretot a les contraparts (el moviment Para Todos Por Siempre, Agua Pura Para el Mundo, Visión Mundial i l'equip de la UNAH) i en especial als equips locals i a les nostres companyes hondurenyes de projecte i aventures, sense les que aquest projecte no s'hauria pogut dur a terme i la nostra experiència personal no hagués estat la mateixa!

Aportació del CCD