Protecció de l'erosió de la costa del Senegal (2016-O014)

Projecte Kunàs. Construcció de dics de contenció contra l'erosió de la costa de les illes d'Ehidj i Kachouane (2016-O014)

Lloc de realització

Desembocadura del riu Casamance, Senegal

Soci local

Arenys Solidari

Participants de la UPC

Juan Pedro Martín Vide. Professor ETSECCPB

Carlos Vázquez Revuelta i Antoni Walton de Atela, estudiants de màster ETSECCPB

Dates de realització

17 de setembre - 09 d'octubre de 2016

Context del projecte

El projecte se situa en el marc de la col·laboració entre la UPC i l'ONG Arenys Solidari. Aquesta té vincles amb Casamance, regió del Sud del Senegal, i en particular amb el poble d'Ehidj. Aquest poble, situat a una petita illa de l'estuari del riu Casamance, ja fa anys que està en alerta donat el problema de l'erosió de les vores, cosa que provoca pèrdua de terreny i arbres i comença a posar en perill les construccions locals que cada cop es troben més properes de l'aigua. En aquest context, Arenys Solidari sol·licita ajut al Departament d'Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient de la UPC.

Objectius

Des de fa uns anys s'han dut a terme vàries actuacions a escala particular utilitzant diferents tècniques i materials locals, però no ha acabat de funcionar. Per part de l'ONG es demana una valoració tècnica de les actuacions realitzades així com un estudi de les causes de l'erosió i la proposta d'una possible solució per aturar aquesta problemàtica tenint en compte les limitacions pressupostàries i limitacions de materials i mitjans disponibles a la zona.

Activitats realitzades

Treball de camp:
Per la realització dels estudis de la problemàtica fou necessari el desplaçament a la zona de dos estudiants de màster d'enginyeria de l'ETSECCPB. Allà es van agafar diverses mesures i mostres, amb instruments prestats per la universitat i alguns de construcció pròpia (aparell Van Doorn per presa de mostres d'aigua a certa profunditat). També es varen visitar diferents institucions i organitzacions que van aportar informació valuosa per l'elaboració del projecte (FADDO, Servei meteorològic de l'aeroport de Cap Skirring, Eaux et forets,...)

Elaboració del projecte:
Amb tota la informació recavada actualment s'està redactant un projecte que es presentarà en forma de TFM al juliol del 2017.

Resultats

Hi ha un gran ventall de resultats aconseguits. D'una banda s'ha caracteritzat de manera precisa la zona en la qual es localitza la problemàtica. S'ha aconseguit també caracteritzar les marees d'Ehidj, els corrents, la geomorfologia de les platges, la batimetria propera a l'illa ... També s'ha aconseguit informació meteorològica de la regió de la baixa Casamance.

Actualment encara s'està controlant el procés d'erosió de la costa per part de la població de l'illa seguint les indicacions que varen deixar els estudiants i amb l'ajuda d'una xarxa d'observació low cost que es va instal·lar.

Perspectives de continuïtat

Atesa la naturalesa del projecte, l'estada dels estudiants a l'illa va servir per recollir dades i fer un treball de camp per avaluar la problemàtica existent i conèixer l'entorn per ajustar i escollir la solució més adient. Un cop feta aquesta feina, queda una segona part que vindria a ser l'elaboració del projecte constructiu proposant una/unes possible/s solució/ns per aturar l'erosió de l'illa, que està previst finalitzar al mes de juliol del 2017.

Valoració personal

ANTONI: Una experiència genial. Poder aplicar els coneixements apresos a la universitat en un projecte amb repercussions immediates per un poblat subdesenvolupat és molt gratificant. La implicació de tots els agents involucrats (CCD, el professor responsable, l'ONG i els habitants del poblat) han fet que el treball fos productiu i enriquidor. Tot i que falta veure el producte resultant en forma de TFM, el treball realitzat fins ara el valoro molt positivament. A més a més, a nivell personal, poder ajudar un poble sense gaires recursos, en un problema que els preocupa molt ha estat gratificant.

CARLOS: La participació en aquest projecte de cooperació ha resultat (i encara resulta) una gran experiència per a mi tant a nivell acadèmic i professional com a nivell personal. És la primera vegada que utilitzant les habilitats i capacitats adquirides a la carrera puc formar part d’un equip que realitza un projecte que té implicacions directes en el benefici social de la societat. A més a més el fet de desplaçar-me al Senegal m’ha obert les portes d’un altre món, amb cultures i costums completament diferents als nostres i on es valoren molt més coses que aquí no es consideren tant importants.

Aportació del CCD

2.800 €