Producció de biogàs a Bolívia (2016-U003)

Digestors de baix cost per la producció de biogàs en comunitats rurals Andines (2016-U003)

Lloc de realització

La Paz, Bolívia

Soci local

Universidad Mayor de San Andrés

Participants de la UPC

Marianna Garfí i Ivet Ferrer, PDI de l'ETSECCPB

Jaime Martí Herrero, PDI del CIMNE

Laura Flores Rosell, estudiant de l'ETSEIB

Eudald Tuxans Serrano, estudiant de l'ESAB

Dates de realització

20 de setembre de 2016 - 21 de febrer de 2017

Context del projecte

Actualment a Bolívia el 48% de la població viu en situació de pobresa. Concretament, les àrees disperses de l'àrea andina compten amb els percentatges més elevats d'incidència d'extrema pobresa. Pel que fa als subministraments energètics (energia elèctrica i combustible per cuinar) a Bolívia hi ha més d’un 50% de dèficit. La diferència entre població rural i urbana és molt notable: el 14,1% de la població urbana no compta amb adequats subministraments energètics, mentre que a l'àrea rural andina aquest percentatge s'eleva fins al 91,2%. Els consums domèstics d'energia en comunitats rurals estan dominats per les demandes de cocció d'aliments (89%), enllumenat, comunicació i altres usos (11%).

En aquest context, els digestors de baix cost es consideren una tecnologia neta i respectuosa amb el medi ambient que pot ajudar a les comunitats rurals a satisfer les seves necessitats energètiques millorant les condicions de vida. Els biodigestors permeten obtenir, a partir d'excrements de bestiar, biogàs i fertilitzants naturals. El biogàs pot ser utilitzat com a combustible net per a la preparació d'aliments, mentre que el fertilitzant natural pot augmentar la productivitat dels cultius.

Objectius

• Desenvolupar tecnologies robustes i eficients per l’ús sostenible de la biomassa i la producció de biogàs en àrees rurals andines.
  • Estudiar els diferents models de biodigestors i definir els paràmetres operacionals més apropiats per a la implementació a les zones rurals dels Andes.
  • Definir una metodologia per a la selecció del model de digestor més apropiat al context, tenint en compte aspectes tècnics, ambientals i soci-econòmics.

Activitats realitzades

• S'ha fet una revisió bibliogràfica de les tecnologies quant a biodigestors a Llatinoamèrica, i s'han desenvolupat enquestes als socis de la RedBioLAC (Red de Biodigestores para América Latina y el Caribe) per corroborar la recerca.
  • Seguiment de la planta pilot de biodigestors de baix cost a la UMSA per estudiar diferents models de biodigestors i definir els seus paràmetres operacionals més apropiats per a la seva implementació i difusió a les zones rurals dels Andes. Aquesta activitat està actualment en marxa. S'està avaluant la producció de biogàs així com la qualitat del digestat (biol) per a la seva reutilització com a fertilitzant.
  • S'ha desenvolupat una eina per al desenvolupament de l'anàlisi multi criteri (que tingui en compte criteris tècnics, econòmics, socials i ambientals) mitjançant un arxiu Excel. Per a la definició i l'avaluació dels criteris s'han fet enquestes in situ als actors involucrats en el projecte i als socis de la RedBioLAC.
  • Participació i promoció de la xarxa RedBioLAC (Red de Biodigestores de Latino América y Caribe).
  • Participació en jornades i congressos per a difondre les activitats realitzades.

Resultats

• Coneixement de l'estat de l'art dels biodigestors a Llatinoamèrica i Bolívia.

• Millora dels models de biodigestors, en termes de producció diària de biogàs i facilitat d’implementació i de maneig.

• Determinació de les condicions òptimes d'operació dels digestors per incrementar la producció diària de biogàs i satisfer les necessitats de biogàs per cuinar d’una família.

• Definició d’una metodologia per a la selecció del model de digestor més apropiat al context des d'un punt de vist tècnic, sòcio-econòmic i ambiental.

Perspectives de continuïtat

Les perspectives de continuïtat d'aquest projecte, són realistes, factibles i necessàries. La contrapart implicada té un gran interès en la seva realització i en la col·laboració amb la UPC per tirar endavant la implementació i millora dels biodigestors familiars adaptats a les condicions extremes de la Serra Andina.

Valoració personal

Eduald: Llevar a cabo este proyecto ha sido una experiencia muy importante para mí, ya que me ha dado la oportunidad de trabajar con plantas piloto de biodigestores, con las cuales nunca había trabajado aun, y, además, pensadas para mejorar la vida de muchas personas con muy bajos ingresos. Me ha abierto mucho la mente, ya que he visto culturas y formas de vivir de las cuales no tenía conocimiento y, también, he tenido la experiencia de vivir 5 meses en un país muy diferente de los que había estado donde no conocía a nadie, hecho que me ha llevado a tener que abrirme y a conocer a gente bien interesante.

En cuanto al proyecto llevado a cabo aquí, creo que falta personal y orden. Falta más gente especializada implicada. Mi estancia creo que ha servido para allanar el terreno a los siguientes proyectos que se realicen. Considero que, debido a las circunstancias actuales, conviene que, a ser posible, las estancias aquí implicadas en este tipo de proyectos no sean realizadas por una sola persona, ya que el trabajo muchas veces es solitario y porque actualmente no hay personal bien informado sobre el estado y funcionamiento de los biodigestores en la zona.

Aportació del CCD