Millora de la Gestió dels Residus Sòlids Urbans a Moçambic (2016-O035)

Projecte pilot de Millora de la Gestió dels Residus Sòlids Urbans (2016-O035)

Lloc de realització

Maputo (Moçambic)

Soci local

Kutenga

Participants de la UPC

Sergi Fadurdo Modesto, estudiant, ETSEIB.

Meritxell Puig Balcells, estudiant, ETSECCPB

Dates de realització

Del 26 de juliol al 25 d'octubre del 2016.

Context del projecte

A Maputo, capital de Moçambic, el 90% de la població viu en barris perifèrics on hi ha manca d'accés a serveis urbans i índexs de pobresa superiors al 50%.
Maputo genera més de 1000 tones de residus sòlids al dia (majoritàriament matèria orgànica, paper/cartó i plàstic) i aproximadament la meitat no es recull i per tant no arriba al dipòsit final. Les organitzacions que treballen en la Gestió de Residus Sòlids Urbans (GRSU) tenen dificultats.

Objectius

L'objectiu general d'aquest projecte és millorar la gestió de residus sòlids als barris del districte de KaMaxaquene, a la ciutat de Maputo i enfortir les organitzacions locals de recollida primària amb el suport de les empreses catalanes.
Els objectius específics són:

1. Enfortir el teixit d'associacions de recollida primària amb el suport de Insyste i Andròmines amb un enfocament d'economia social solidària.
  2. Sensibilitzar a la comunitat sobre la importància del reciclatge i dels beneficis socials, econòmics i ambientals de les activitats dels recicladors informals.

Activitats realitzades

• Disseny i implementació de campanyes de sensibilització als ciutadans sobre GRSU en el districte Ka-Maxaquene, a la ciutat de Maputo.
  • Disseny i implementació de concursos a les escoles del districte Ka-Maxaquene en matèria de GRSU amb formació també en aquest mateix àmbit.
  • Realització del mapatge dels actors que intervenen en la gestió de residus sòlids urbans reciclables de les ciutats de Maputo i Matola.
  • Consolidació del projecte, trobades i formacions amb les associacions.
  • Activitats per promoure la millora en la gestió de residus sòlids urbans.
  • Participació en el creixement del teixit associatiu del districte.

Resultats

• S’ha format a les organitzacions locals de recollida primària per tal que recullin els residus de forma segura.
  • S’ha realitzat activitats de formació i sensibilització sobre GRSU a 45 líders comunitaris, 25 activistes i 48 alumnes.
  • S’ha elaborat un document que conté tota la informació dels actors que intervenen en la GRSU.
  • S’ha adoptat bones pràctiques de reciclatge comunitari.

Perspectives de continuïtat

En relació al projecte, aquest seguirà fins l’abril del 2017.

Valoració personal

Sergi: Mai hauria dit que un viatge a l'Àfrica podria resultar tan interessant. Per una banda, tot aquell treball i coneixement que humilment jo he pogut aportar a la comunitat del districte Ka-Maxaquene. Però es queda curt si es compara amb el que el país m'ha ofert a mi: coneixement dels projectes de ESF al país, cultura sobre la cooperació al desenvolupament a molts nivells, coneixement de la realitat sobre les problemàtiques africanes, coneixement del país de Moçambic, bona gent i per què no dir-ho paisatges paradisíacs.
Ha sigut una experiència que, de ben segur, ha marcat la meva vida i mai podré oblidar. Aprofito per agrair al CCD fer-la possible.

Meritxell: Aquests mesos a Maputo han estat molt interessants i enriquidors i un aprenentatge molt important. He conegut gent local, i a través seu, una realitat molt diferent de la nostra. En l'àmbit de projecte, s'ha treballat conjuntament amb les institucions locals, s'han obtingut els resultats esperats i per mi ha estat molt interessant conèixer el dia a dia dels responsables el projecte.
Per tot això, crec que la valoració d'aquest projecte és molt positiva. Estic molt contenta i agraïda d'haver tingut l'oportunitat de viure aquesta experiència.

Aportació del CCD