Millora de la salut visual a Nicaragua (2016-U008)

Millora de la salut visual mitjançant el suport a la formalització dels primers estudis universitaris d'Optometria Mèdica a la Universitat Nacional Autonòmica de Nicaragua - UNAN-M (2016-U008)

Llocs de realització

Managua i Granada (Nicaragua)

Soci local

Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua

Participants de la UPC

Marta Fransoy Bel, Joan Antoni Martínez Roda, Eulalia Sánchez Herrero i César Urtubia Vicario, PDI de la FOOT

Elisabet Simó  Bertran, estudiant  de la FOOT

Dates de realització

Juny 2016 - Abril 2017

Context del projecte

El professorat del Departament d'Òptica i Optometria de la UPC està col·laborant amb la carrera de Optometría Médica de la Universidad Autonómica de Nicaragua-Managua.

Aquest curs 2016-2017 s'ha renovat el conveni de cooperació. A la primera fase, que va durar cinc anys, des del curs 2011-12 al curs 2015-16 es va aconseguir FORMALITZAR ELS ESTUDIS D'OPTOMETRIA DINS LA CARRERA DE MEDICINA, gràcies a les estades docents que regularment han estat realitzant els professors de la UPC. Les matèries en les quals la UPC ha aportat valor són les pròpies de l'exercici professional de l'optometria.

Objectius

El primer objectiu del projecte de col·laboració UPC-UNAN-M, l’any 2011, va ser organitzar el pla d'estudis de l'especialitat d'OPTOMETRIA en el sí de la Facultat de Medicina de la UNAN-M, i desplaçar als professors de la UPC que podien impartir les assignatures pròpies de l'àrea de l’atenció visual.

Un cop ja s’ha fet realitat la primera promoció d’OPTOMETRISTES MÈDICS de la UNANM, aquest curs 2016-2017, s’inicia la segona etapa del projecte, amb la formalització de la renovació del conveni de cooperació UPC-UNAN-M. El suport de la UPC és seguir impartint assignatures d'especialitat, formant als formadors i ajudar en la creació i organització de les seccions de BAIXA VISIÓ I ÒPTICA OFTÀLMICA de la Clínica Optomètrica Universitària Miguel Bonilla. L'experiència de la UPC en la creació i gestió del Centre Universitari de la Visió és un referent per la UNANM. Un altre objectiu important és involucrar els estudiants a desplaçar-se per realitzar total o parcialment els seus treballs de final de grau i/o màster.

Activitats realitzades

Les activitats que ja s'han desenvolupat durant el curs 2016-2017 són:

• El professor César Urtubia imparteix NEUROFISIOLOGIA DE LA VISIÓ (juny 2016) i assisteix com a representant de la UPC a la cerimònia de Graduació de la primera promoció d'OPTOMETRISTES MÈDICS.
  • La professora Eulalia Sánchez imparteix BAIXA VISIÓ (juliol 2016) i assessora a la creació de la unitat clínica d'atenció en baixa visió de la clínica universitària Miguel Bonilla.
  • El professor Joan Antoni Martínez imparteix ÒPTICA OFTÀLMICA (gener 2017) i assessora a la creació de la unitat clínica d’òptica oftàlmica i el taller d’òptica de la clínica universitària Miguel Bonilla.
  • L’estudiant Elisabet Simó a febrer 2017 i per un període de sis mesos, es desplaçarà per realitzar tasques de suport a l'òptica solidària de Granada i cribratges visuals a les escoles, recollint informació que necessitarà pel seu TFG.
  • La professora Marta Fransoy és la coordinadora de les activitats i responsable del projecte i de la renovació del conveni UPC-UNAN-M.

Resultats

El grau de satisfacció de la UNANM ha estat excel·lent, sobretot pel suport a l'organització de la clínica optomètrica, que està tenint una gran acceptació entre el PDI i PAS del campus universitari.

L'Òptica Solidària de Granada espera cada any als estudiants que col·laboren amb els cribratges visuals infantils sobretot en els desplaçaments a les escoles rurals.

Perspectives de continuïtat

La renovació del conveni UPC-UNAN-M pels propers 4 anys, garantirà la continuïtat de les accions de formació específica, assessorament tècnic i clínic per la clínica universitària Miguel Bonilla, i amb la col·laboració d’Òptics per Món es comptarà amb els recursos necessaris per continuar desplaçant estudiants per períodes llargs que participi en les campanyes de prevenció de la salut visual que organitza la Óptica Solidària de Granada.

Valoració personal

És el primer any que faig de responsable del projecte 2016-U008, havent participat com a professora desplaçada en les dues edicions anteriors del projecte. Això m'ha permès conèixer a fons les necessitats acadèmiques, docents i de recerca de la UNANM, i establir sòlids vincles professionals i personals. Aquest context fa que la comunicació entre les institucions sigui molt fluida i compromesa, mantenint converses sobre com orientar les accions de cooperació.

M'agradaria destacar la forta implicació dels professors del Departament d'Òptica i Optometria que participen en el projecte, doncs en tot moment s'han mostrat il·lusionats i disposats a dialogar sobre els continguts que convé impartir segons la demanda de la UNANM, han aconseguit i portat a Managua el material que permet desenvolupar les seves assignatures, en definitiva, podem dir que estem oferint a la UNANM el millor de què disposem, i cercant recursos per cobrir les demandes que se'ns fan.

També em sembla molt interessant deixar constància de l'activació de l'interès dels estudiants del Grau en Òptica i Optometria de la UPC a participar en properes edicions en el projecte. S'estan mobilitzant molt a nivell de delegació d'estudiants, han demanat informació sobre les seves possibilitats de desplaçar-se per realitzar el seu TFG. Fins al moment tenim 6 sol·licituds d'estudiants per participar en accions de cooperació des de la UPC o desplaçant-se a Managua durant el curs 2017-2018.

Aportació del CCD