Millora de les activitats mineres a Bolívia (2016-O011)

Millora integral de les activitats mineres en Irupana, Bolívia: Medi ambient i Riscos laborals (2016-O011)

Llocs de realització

Cooperatives 24 de Septiembre i San Lucas,

departament de La Paz, Bolívia

Soci local

Cumbre del Sajama

Participants de la UPC

Pura Alfonso Abella i Hernan Francisco Anticoi Sudzuki. PDI de l‘EPSEM

Jordi Bascompte Baquero. Estudiant de l’EPSEM

David López Espinal i Anna Freixas Berenguer. Estudiants de Màster de l’EPSEM

Dates de realització

Maig 2015 - Gener 2016.

Context del projecte

A la petita mineria i mineria artesanal es treballa en condicions deficients tant des del punt de vista econòmic (baixa recuperació), ambiental (producció de grans quantitats de runams, contaminació d’aigües) i de seguretat laboral (elevat nombre de sinistralitat). Aquestes condicions de treball causen que els miners no tinguin l’oportunitat de vendre els seus productes en un mercat just. Per entrar en el Comerç Just els miners han d’acreditar que la seva activitat es desenvolupa en condicions adequades de seguretat laboral i ambiental.

L'acció es va desenvolupar al departament de La Paz, a dues poblacions mineres: les cooperatives 24 de Septiembre i San Lucas que exploten l’or a Bolívia, no compten amb l’acreditació, o segell del Comerç Just (Fairmined). Per aconseguir-ho ha d'introduir millores en les condicions laborals i reduir la utilització del mercuri en el processament per a l'obtenció de l'or.

Objectius

Avaluar la situació ambiental a les poblacions on desenvolupen la seva activitat les cooperatives 24 de Septiembre i San Lucas i formar als miners en temes de Seguretat ocupacional i ús de noves tecnologies per a la disminució de l’ús del mercuri en el processament de les mines d’or.

Activitats realitzades

Cursos

• Cursos de Seguretat i Salut Ocupacional en cadascuna de les dues cooperatives visitades.
  • Medi ambient. Es va fer una formació in situ als operadors i responsables de les plantes de processament i al miners, especialment en el cas de la cooperativa Yani.

Recerca

• S’ha realitzat una avaluació de la seguretat dels llocs de treball de les cooperatives visitades.
  • S’ha col·laborat amb la contrapart en la realització d’un programa per a gestionar la seguretat a les poblacions on treballen les cooperatives 24 de Septiembre i San Lucas.
  • S’han realitzat estudis de la mineralització d’or, determinació de lleis, avaluació del sistema de processament de l’or i determinat la composició de les aigües circumdants que entren en contacte amb els residus miners.

Resultats

Mitjançant els cursos impartits s’ha aconseguit que els dirigents, responsables i miners de les cooperatives 24 de Septiembre i San Lucas adquireixin coneixements de les normes de seguretat laboral i la seva implantació a les mines en que treballen

S'ha obtingut una valoració de la contaminació produïda pel mercuri en aquestes cooperatives. S’ha demostrat que l’extracció d’or en les plantes de processament d’aquestes mines produeixen una contaminació en mercuri de les aigües circumdants i a més què amb aquest mètode el rendiment és limitat. S’ha fet una avaluació del diagrama de flux de les plantes i recomanacions per a millores.

També s’han determinat els punts més dèbils en quant a seguretat laboral i s’han fet les recomanacions pertinents. S’han confeccionat dos informes, juntament amb la contrapart, que han estat presentats a les cooperatives implicades.

Perspectives de continuïtat

El projecte s'emmarca en l'objectiu de la contrapart, Cumbre del Sajama, de certificar organitzacions mineres a Bolívia. Fins al moment només una cooperativa de Bolívia ha aconseguit aquesta certificació (15 de Agosto), per tant encara queda molta feina per realitzar. Els esdeveniments d’enfrontaments entre la petita mineria i mineria artesanal i el govern de Bolívia han fet aturar els processos de certificació. Això indubtablement dificultarà les labors de conscienciació i activitats per a la millora de les pràctiques mineres, no obstant la continuació d’aquestes activitats és important, encara que la seva eficiència es vegi disminuïda per raons politico-socials.

Valoració personal

L’activitat portada a terme s’ha desenvolupat en dues cooperatives. L’activitat ha estat molt profitosa, especialment en el cas de la cooperativa 24 de Septiembre. En aquesta cooperativa els dirigents i miners tenien gran interès en millorar les seves practiques mineres i en aconseguir entrar en el Comerç Just. Durant la nostra estada en tot moment ens han recolzat i s’han interessant per les propostes d’activitats per a millorar tant la seva producció com la contaminació del medi ambient. Vam observar una bona disposició per a treballar sota condicions laborals segures i minimitzant la contaminació ambiental.

Aportació del CCD