Centre de salut a Gàmbia (2016-O010)

Ampliació de l'actual Health Center de Touba Kolong i construcció de l'ala de maternitat (2016-O010)

Lloc de realització

Touba Kolong (Gàmbia)

Soci local

Village Development Comitee (VDC)

Participants de la UPC

Lluch Domènech Ferrer i Alexandre Batlle Castillo, estudiants ETSAB

Zaida Muxí Martinez, PDI ETSAB

Dates de realització

Juliol - Agost de 2016

Context del projecte

L'ONG Holandesa Future4All,que porta anys treballant en diferents projectes de cooperació per al desenvolupament al poblat de Touba Kolong, va construir l'any 2013 un Health Center per atendre les necessitats d'assistència primària. No obstant això, l'acció de l'entitat holandesa no va ser consensuada amb el Govern de Gàmbia i, després de finalitzar la construcció, el Ministeri de Sanitat no va aprovar la dotació de material ni personal per al centre. El Govern gambià, malgrat la seva negativa, ha impulsat la iniciativa de construir una ala de maternitat adjacent al Health Center ja edificat.

Objectius

Els objectius del projecte realitzat estan en gran part enfocats a l'ajuda de les dones del poblat, ja que per culpa de la falta de centres sanitaris a la zona fan que el risc de mortalitat a l’hora del part tant per part de les mares com dels recent nascuts sigui elevat. També a part de donar suport a les dones també pretenia acollir i permetre a la població de Touba Kolong, especialment dones i nens, a no haver d’acudir a altres centres sanitaris, ja de per si col·lapsats, i molt allunyats.

Activitats realitzades

Les activitats realitzades es van desenvolupar en dos escenaris diferents. En primer lloc a Serrekunda (Kombo), on es van dur a terme les primeres reunions entre totes les parts implicades. En aquestes reunions es va presentar el projecte d'arquitectura definitiu, i entre totes les parts es va acabar de matisar tot el projecte. Paral·lelament, vam començar la recerca del constructor de les obres. Passada aquesta fase, i amb tots els temes tècnics resolts sobre plànol i documentats, vam posar-nos mans a l'obra per buscar el material necessari per a les primeres fases de construcció, així com els elements necessaris de les instal·lacions com per exemple les plaques solars. En segon lloc, ens vam desplaçar al poble on vam ajudar a la posada en marxa del centre d’atenció primària en primer lloc, i després vam començar el marcatge del nou edifici de maternitat.

Resultats

Després de l'estada dels participants al terreny, s'ha aconseguit iniciar finalment després d'una llarga demora les obres del projecte i s'ha aconseguit posar en funcionament el centre d’atenció primària, fins ara en desús, i que s’arribessin a fer les primeres visites tres anys després de la seva construcció.

Perspectives de continuïtat

Les perspectives de futur del projecte del Health Center són que el govern gambià, a part d'ajudar econòmicament al projecte en un futur per l'ampliació amb una ala de pediatria és que posi a disposició del poble 3 infermeres/s per portar el centre i que s'aconsegueixi un transport exclusivament pel centre per poder transportar malalts, ja sigui per anar-los a buscar a poblacions veïnes o per traslladar als malalts greus a l'hospital proper més gran i amb unes instal·lacions que permeti ajudar a qualsevol malalt.

Valoració personal

Tant el Lluc com l'Àlex hem participat diverses vegades en viatges de sensibilització a Gàmbia amb l'ONG Unomasunomas, amb la que col·laborem des de fa anys en diferents projectes, de manera, que la valoració que fem d'aquesta aventura és en relació a tot un bagatge que hem tingut anys enrere. L'experiència d'enguany probablement ha sigut la més enriquidora ja que ens ha permès desenvolupar-nos no només des de les perspectives en les quals ho havíem fet anteriorment, sinó que per primera vegada hem sigut partícips de totes les parts que conformen un projecte d'aquesta envergadura el qual hem acabat fent nostre. Sentim que hem crescut en l'àmbit acadèmic i professional, i sobretot, personalment fent aquest projecte, i, que gràcies a les experiències viscudes hem pogut desenvolupar el projecte entenent millor que abans la realitat amb la qual estàvem treballant.

Aportació del CCD