Optimització de recursos TIC a Guatemala (2016-O023)

Extensió i optimització dels recursos TIC a l'ONG Prodesenh (2016-O023)

Lloc de realització

San Mateo, Guatemala.

Soci local

ONG Prodesenh

Participants de la UPC

Paula Carbó Cubero, Natàlia Gullón Altés,

Núria Marzo Grimalt, estudiants de l'ETSETB

Maria Luisa Gil Gómez (PDI Arquitectura de Computadors)

Dates de realització

30 de juny de 2016 - 19 de Juliol de 2016

Context del projecte

La realització tècnica del projecte es va dur a terme al poble de San Mateo, molt a prop de la ciutat d’Antigua, a Guatemala. Allà existeix una ONG anomenada PRODESENH que aporta suport educatiu i psicològic a nens pobres i amb famílies desestructurades.

Per tal que els nens aprenguin a utilitzar una eina tan útil avui en dia com són els ordinadors, tenen una aula específica amb ordinadors portàtils que van rebre com a donació. El problema era la manca d’internet i de contingut didàctic i educatiu. Tampoc els responsables tenien coneixements molt extensos sobre la utilització en general dels ordinadors o sobre el seu manteniment.

Objectius

• Muntar un servidor perquè els nens puguin accedir a part del contingut d'internet i tinguin tot tipus informació a l'abast (Wikipedia, Wikilibros, Wikcionario).
  • Reparar els ordinadors en mal estat.
  • Connectar tots els ordinadors perquè puguin compartir documents entre ells (Intranet).
  • Realitzar formacions perquè puguin fer bon manteniment de l'equipament TIC instal·lat.

Activitats realitzades

• Muntatge d’un servidor amb la Wikipedia offline, un blog i programes educatius amb accés des dels terminals de l’escola i des d’un terminal situat a l’edifici del costat, una farmàcia.
  • Reparació d’alguns dels ordinadors en mal estat.
  • Formacions per utilitzar el servidor, pel bon manteniment de l’equipament TIC que ja tenien instal·lat prèviament.

Resultats

Els resultats aconseguits van ser satisfactoris. El més important era que poguessin tenir accés a molta informació (Wikipedia) per poder realitzar treballs per a l’escola. Vam aconseguir reparar alguns ordinadors que no feien servir perquè pensaven que no funcionaven. Vam fer moltes formacions sobre l’equipament TIC perquè els coneixements que tenien sobre computació en general eren molt bàsics o inexistents. També vam ensenyar tant a alumnes com a responsables a fer servir el blog offline que vam crear-los amb la plataforma Wordpress (sistema de posts, respostes a posts i usuaris) i a buscar informació de manera eficient a la Wikipedia.

Perspectives de continuïtat

Pel que fa a l'àmbit TIC, es podrien realitzar més formacions, ja que el coneixement que tenen és molt bàsic, i també es podrien millorar les seves instal·lacions.

A més, un cop allà, des de l'ONG ens van informar que volien construir un ciber-cafè, per tal d'aconseguir accés a internet de manera sostenible, a més de crear llocs de treball perquè alguns dels nens completament orfes de l'ONG puguin aconseguir recursos per ells mateixos.

D'altra banda, també es podria realitzar algun projecte de construcció i d'energia, ja que ja ens van comentar que tenen problemes amb les despeses d'energia i que els agradaria extreure energia de fonts renovables.

Valoració personal

Paula Carbó: Gràcies a la bona comunicació que havíem mantingut prèviament amb l'ONG, l’estança i la realització del projecte van ser magnífics. Tant nens com adults es mostraven respectuosos, agraïts i molt interessats en aprendre el màxim de nosaltres. També jo vaig ser capaç d’aprendre molt d’ells, del seu respecte cap a la gent i del seu humil estil de vida. Ha estat una oportunitat ideal per aprendre i ajudar en tot el possible als nens de PRODESENH mitjançant els nostres coneixements en telecomunicacions.

Núria Marzo: El projecte realitzat a Guatemala el valoro positivament per molts aspectes. Hem après com a professionals, com a cooperants i com a persones, i hem viscut envoltades d'una cultura amb la qual compartim idioma però que és completament diferent de la nostra. Ha estat una experiència enriquidora personalment, intel·lectualment i com a grup i la valoro molt positivament.

Natàlia Gullón: La realització del projecte de cooperació ha estat una molt bona i gratificant experiència en molts sentits. Per una banda, em va servir per posar en pràctica alguns coneixements de telecomunicacions i veure una part de l’enginyeria normalment desconeguda. D’altra banda, poder contribuir en una comunitat on els recursos són molt limitats és molt gratificant, ja que és un acte que a nosaltres no ens costa res i que a ells els hi obre moltes portes.

Aportació del CCD